شناسه : 31132
نویسنده : استان هرمزگان
دانستنی های حقوقی

دانستنی های حقوقی - داوری

دانستنی های حقوقی - داوری

امروزه با افزایش اختلافات حقوقی و به تبع آن افزایش مراجعات به محاکم قضایی شاهد آن هستیم که روند رسیدگی به این دعاوی بسیار طولانی شده و علاوه بر آن هزینه های آن نیز بالا رفته است.

ازاین رو در قانون راهکارهای پیشبینی شده که علاوه بر کوتاه کردن زمان حل اختلافات از هزینه های آن نیز بطور چشمگیری کاسته شود.

یکی از این راهکارها داوری است. داوری یکی از مهمترین و مناسبترین روشهای حل اختلافات بین اشخاص است و در مقایسه با رسیدگی های قضایی از سرعت، دقت، اعتماد بیشتر و هزینه کمتری برخوردار است. 

داوری چیست و چه ویژگیهایی دارد؟

داوری به این معنا است که طرفین دعوا میتوانند دعوی خود را خارج از دادگاه و بدون تشریفات رسمی رسیدگی، به یک داور، که میتواند یک موسسه حقوقی و یا یک فرد حقیقی باشد پسپارند این توافق میتواند در قرارداد و پیش از بروز اختلاف ذکر شده باشد و یا پس از بروز اختلاف مورد توافق قرار گیرد و یا از طریق تشریفاتی یکی از طرفین را الزام به قبول داور نمود.

نکته قابل توجه آنجاست که رای داور در حکم رای دادگاه میباشد و الزام آور است و از این حیث رای داور شبیه حکم دادگاه میباشد.

اما باید دانست که داور در موارد ذیل صلاحیت رسیدگی ندارد.

۱- امور مربوط به نکاح شامل طلاق و فسخ نکاح
۲- امور مربوط به نسب
۳- امور کیفری
۴- تایید ورشکستگی

از ویژگیهای قابل توجه داوری علاوه بر سرعت و هزینه که در بالا به آن اشاره شد، این است که از آنجا که جلسه داوری در محیطی خارج از دادگاه قرار دارد، طرفین دعوا در محیطی آرامتر و بدور از تشریفات محاکم قضایی به دفاع و استماع یکدیگر میپردازند؛ همچنین با در نظر گرفتن یک داور که متخصص در موضوع مورد مناقشه است میتوان اطمینان داشت که در رای صادر شده منافع طرفین بطور کامل در نظر گرفته است.

روابط عمومی سازمان بسیج حقوقدانان استان هرمزگان 

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.